Guide: 5 råd til at vælge det rigtige mobilabonnement

Går du med tanken om at skifte mobilabonnement, men ved du ikke helt, hvordan du skal gribe det an? Markedet for mobilabonnementer kan godt virke som lidt af en jungle, hvis du ikke kender det indgående. Der er mange forskellige udbydere, services og hvilke selskaber har hvilke netværk? Alt det er spørgsmål, som skal besvares, når du skal finde det rette abonnement. Læs med her og bliv bedre rustet!

Hvad er mit taletidsforbrug?

Først og fremmest bør du finde ud af, hvad dit taletidsforbrug er. Tale er stadig et af de parametre, der er med til at afgøre prisen på et mobilabonnement. Der er derfor slet ikke grund til at betale for tale, du ikke gør brug af. Du vil kunne se, hvor meget tale du har brugt. Kig de seneste måneder. Så vil du hurtigt kunne danne dig et klart et indtryk af, hvor meget du har behov for. Taler du meget, så vil det give god mening for dig at finde et mobilabonnement med fri tale inkluderet.

Hvad er mit dataforbrug?

Ligesom med dit taletidsforbrug, skal du også kende dit dataforbrug. Det har nemlig også en stor indflydelse på prisen. Du kan regne dit dataforbrug ud online, hvor der findes forskellige tjenester, hvor du kan indtaste dine oplysninger. Du kan også hente forskellige apps, der registrerer dit forbrug. Brug dit forbrug som en rettesnor, når du skal vælge dit abonnement.

Med eller uden binding?

De fleste mobilabonnementer har ingen binding. Det er som regel kun, hvis du køber en mobiltelefon med abonnement, at du vil være bundet i en bestemt periode. Ønsker du ikke det, så undgå dette scenarie. Binding er en ulempe, hvis du ofte skifter abonnement. Du vil nemlig være nødt til at betale hele perioden ud, og du bliver altså dermed mindre fleksibel, hvis du gerne vil skifte dit abonnement. Skifter du ikke abonnement så ofte, så bør du ikke være bekymret for binding.

Sammenlign forskellige mobilabonnementer.

Du bør aldrig gå efter det første abonnement du lige ser. Sammenlign altid ud fra dine behov. Om det så er fri data, fri tale eller inkludering af en musik streaming. Chancen for at der er andre teleselskaber, der kan tilbyde det samme eller billigere er stor. Der er nemlig rigtig mange udbydere herhjemme, og derfor også stor konkurrence om prisen.

Hvordan gør teleselskabet det?

Hvordan behandler selskabet sine kunder? Vi anbefaler, at du altid tjekker Trustpilot og Facebook anmeldelser på dit teleselskab, inden du køber. Godt nok er anmeldelserne generelt lave, men det er også et marked, hvor kunderne ofte bliver sure, selvom de måske ikke helt burde. Læs derfor altid, hvor reelle de er og tag de meget ophidsede med et gran salt. Som et lille bonustip kan du holde lidt øje med, hvordan dækningen er. Tjek gerne udbyderens hjemmeside, hvor du kan få et overblik over, hvordan deres dækning er i hele landet. Er dækningen dårlig i dit område, er det klart, at du bør se dig om efter en anden udbyder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *